امروز دوشنبه 21 آبان 1397

ساختمان پزشکان

زمان انتشار: بدون تاریخ  

بـا مصرف خوراکی ها از دیابـت پیشگیری کنیم

پیشگیری از دیابت با خوراکی ها

برخی مواد غذایی دارای ویژگی های خاصی هستند که می توانند از بروز برخی بیماری ها جلوگیری کنند. در این مقاله تعدادی از خوراکی هایی را که قادر به پیشگیری از بروز دیابت در افراد هستند برای شما نام می بریم و نحوه تاثیر آنها را شرح می دهیم.


پیشگیری از دیابت با فلفل تند
پژوهشگران در مطالعات خود دریافته اند که فلفل تند در پیشگیری از دیابت و بیماری های قلبی و عروقی که مهم ترین عوامل مرگ و میر در کشورهای رو به توسعه هستند، سودمند و تاثیرگذار است.
محققان می گویند، این احتمال وجود دارد که روزی فلفل جایگزین آسپیرین شود و یا با آسپیرین به عنوان دارویی برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی ترکیب شود. آسپرین به تنهایی عوارض جانبی نامطلوب و مضری دارد که سبب خونریزی معده در بیماران مصرف کننده می شود.
محققان روی دو ماده فعال در فلفل به نام های “کاپسایسین” و “دی هیدروکاپسیایسین” مطالعه و آزمایش کردند. این آزمایشات نشان داد که این مواد شیمیایی، قابلیت پایین آوردن قند خون و سطح انسولین، کم کردن تشکیل چربی ها در دیواره های سرخرگی و جلوگیری از تشکیل عریانه های خونی را دارند. علاوه بر این که برخی از عوارض جانبی داروهای رایج و قدیمی را نیز ندارند.

پیشگیری از دیابت با مغز بادام
متخصصان تغذیه در آمریکا پافشاری کردند، افرادی که نتایج آزمایش انسولین آن ها غیر معمولی بوده و در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، می توانند با افزودن بادام به رژیم غذایی خود، از بروز دیابت پیشگیری کنند.
مطالعات بقیه یی نیز نشان داده بود که مغز بادام در زمینه های بقیه ی سلامتی از قبیل: سلامت قلب و عروق و متابولیکی سودمند است.
متخصصان بعد از شش هفته آزمایش روی دو گروه از شرکت کنندگان دریافتند: در گروهی که در رژیم غذایی آنها بادام گنجانده شد، از نظر حساسیت انسولینی بهبودی چشمگیری حاصل گردید. در این افراد هم چنین سطح کلسترول بد خون کم کردن پیدا کرد.

پیشگیری از دیابت با قهوه
پژوهشگران ایتالیایی در وارسی های خود نشان دادند که مصرف یک فنجان قهوه بعد از ناهار می تواند خطر ابتلا به دیابت را کم کردن دهد.

محققان موسسه ملی پژوهشات غذایی با انجام پژوهشاتی بر روی مکانیزم عملکرد قهوه در پیشگیری از دیابت اکتشاف کردند که “فنول های” موجود در قهوه مکانیزمی مشابه به برخی از داروهای ضد دیابت دارند و می توانند سطح گلایسمی خون را کم کردن دهند.
پژوهشات متعدد گذشته تائید می کردند که مصرف مداوم قهوه معمولی یا بدون کافئین می تواند منجر به کم کردن خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شود. اما تا کنون این مکانیزمی واضح نبود.
اکنون محققان نشان دادند، افرادی که به طور مرتب بعد از ناهار، یک فنجان قهوه می نوشند، احتمال کمتری دارد که به دیابت دچار شوند.
به فرموده این دانشمندان، ترکیبات فنولیکی موجود در قهوه از جمله: اسید کلروژنتیک، اسید فرولیک و اسید کافئیک می توانند موجب توقف برخی آنزیم های مرتبط با هضم کربوهیدرات ها شود. در حالی که کافئین هیچ فعالیت بازدارنده ای در مقابل این آنزیم ها نشان نمی دهد.
کافئین یکی از تاثیرگذارترین ترکیبات ضد دیابت موجود در قهوه است.

پیشگیری از دیابت با آبلیمو و چای سبز
شواهد پیشین نشان داده است که مواد سودمند داخل چای سبز در پیشگیری از بیماری های قلبی، سرطان و دیابت تاثیر بسزایی دارد.
شواهد جدید حاکی از آن است که با چکاندن آب لیمو ترش داخل چای سبز یا مصرف آب مرکبات بلافاصله بعد از مصرف چای سبز، تاثیر سودمند این نوع چای دست کم سه برابر می شود.
به فرموده محققان ویتامین C موجود در آبلیمو و مرکبات، موجب خارج شدن هر چه بیشتر مواد سودمند آنتی اکسیدان از برگ های چای سبز می شود.

پیشگیری از دیابت با اسفناج و کلم
محققان اعلام کرده اند که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات برگ دار سبز ، می تواند خطر ابتلا به دیابت را کم کردن دهد.

وارسی شش مطالعه در مورد مصرف سبزیجات و میوه ها نشان می دهد که تنها مصرف کلم و اسفناج در پیشگیری از دیابت تاثیرگذار است.
بر اساس نتایج این مطالعه که در نشریه BMJ منتشر شده، مصرف یک و نیم وعده (معادل 106 گرم) از این سبزیجات در روز، خطر بروز دیابت نوع 2 را 14 درصد کم کردن می دهد.
طی این وارسی مشخص شد مصرف خیلی میوه و سبزی به طور کلی در کم کردن خطر بروز دیابت تاثیری ندارد. اما گل کلم و کلم بروکلی در گروه سبزیجات کاهش دهنده خطر دیابت هستند.
علت تاثیر مثبت این سبزیجات هنوز مشخص نشده است، اما برخی محققان مقدار بالای آنتی اکسیدان و گروهی بقیه ی منیزیم این سبزیجات را تاثیرگذار می دانند.

پیشگیری از دیابت با چربی لبنیات
یک مطالعه جدید نشان داده است که چربی موجود در لبنیات، برای کم کردن خطر ابتلا به دیابت سودمند است.
اسید ترانس پالمی تولئیک نوعی اسید چرب است که در شیر، پنیر، ماست و کره یافت می شود، اما بدن قادر به ساخت آن نمی باشد. این اسید خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به مقدار 60 درصد کم کردن می دهد.
این یافته به معنی خوردن لبنیات پرچرب و پرکالری نظیر بستنی نمی باشد، اما مصرف مقدار شایستهی از ماست و شیر با مقدار چربی سالم برای سلامتی بدن سودمند است.

اندروید lg مولفیکس