امروز دوشنبه 21 آبان 1397

ساختمان پزشکان

زمان انتشار: بدون تاریخ  

بدترین مدل های خوردن غذا

«دیرم شده است، یک ساندویچ از سرکوچه می‌خرم و در حال رانندگی در بزرگراه، از شرمندگی گرسنگی‌ام در میام» «بدو، بدو، ویدئو شروع شد، چیپس و ماست را بیار، تو این 90 دقیقه سرمان گرم باشد.» «امروز که مهمانی است و میز شام دوست‌داشتنی، همین یک شب را بی‌خیال رژیم، هرچه خواستیم بخوریم هر شب که مهمانی نمی‌رویم». تا به حال فکر کرده‌اید بدترین مکان‌ها و روش‌ها برای غذا خوردن، چه مکان‌ها و هنگام‌هایی هستند؟

فکر می‌کنم تا به حال به این جنبه از غذا خوردن توجه نکرده باشید ولی در زندگی پرسرعت روزانه ما، این مکان‌ها و هنگام‌ها خیلی زیادند که زنگ خطری برای سلامت تغذیه شما هستند و اگر خیلی در آن مکان‌ها و هنگام‌ها قرار گیرید باید منتظر یک اضافه وزن حسابی باشید. بیایید با هم یکی یکی این مکان‌ها و هنگام‌ها را از غذا خوردن روزانه‌مان کم کنیم:

1) تاریکی: شب خسته از سرکار آمده‌اید و در تاریکی آشپزخانه به سراغ غذا می‌روید و شروع به غذا خوردن می‌کنید. تاریکی به شما احساس بهتری می‌بخشد که کمتر به مقدار غذایی که می‌خورید توجه می‌کنید چون تاریکی موجب می‌شود کمتر در مقابل غذا خوردن واکنش نشان دهید. یک علت بقیه یش هم این است که فکر می‌کنیم کسی ما را نمی‌بیند. پس می‌توانیم بیش از مقدار معمولی غذا بخوریم. بنابراین هنگام غذا خوردن برای چهغ‌ها را روشن کنید تا ببینید چه مدت غذا می‌خورید و چه مقدار غذا می‌خورید؟ یک مطالعه نشان می‌دهد افرادی که به پرخوری تمایل دارند، بیش تر از هر مکانی به خوردن در فضای نیمه تاریک علاقه دارند.

2) آشپزخانه: آشپزخانه بهترین مکان برای پختن و آماده کردن غذا است ولی برای غذا خوردن مکان شایستهی نمی باشد. شما در آشپزخانه این امکان را دارید که در یخچال را باز کنید و خود را در میان مجموعه‌ای از خوراکی‌های خوشمزه ببینید و به بهتری وسوسه می‌شوید به یکی یکی آنها ناخنک بزنید. کنار اجاق گاز و قابلمه غذا هم مکان آشپزخانه را برای غذا خوردن ناشایسته می‌کند چون شما می‌توانید هر اندازه که پرخوری به شما اجازه می‌دهد از غذاهای داخل قابلمه بخورید بدون توجه به اینکه هر روز داخل بشقاب چقدر غذا می‌خورید. این مکان به ویژه برای خانم‌های خانه‌دار مکان وحشتناکی برای غذا خوردن است چون در حین پختن غذا و نیز هنگامی که مسافرته را جمع‌آوری می‌کنند تا اضافات غذا را به سطل زباله بریزند، برای صرفه‌جویی یا با فرمودن: «حیف است» خیلی زیادی از مواد غذایی باقی‌مانده در ظروف فرزندان خود را می‌خورند.

3) در محل کار: محل کار شما چه جاییست؟ اداره، مدرسه، مطب، کارگاه، کارخانه… محل کار یکی از مکان‌های ناشایسته برای غذا خوردن است چون در محل کار شما بیشتر به غذاهای حاضری دساضطرابی دارید، شیرینی، شکلات و تنقلات را به طور معمول می‌توانید همراه خود به محل کارتان بیاورید. خوراکی‌های موجود در محل کار اغلب خوراکی‌هایی پرکالری و شیرین هستند حتی بعضی مواقع اوقات ممکن است در محل کارتان هر چند ساعت یک بار برایتان چای و بیسکویت و یا کیک… بیاورند که همه خوراکی‌هایی چاق‌کننده‌اند. فراموش نکنید که هرچه روی میز کار شما از تنقلات گوناگون انباشته‌تر باشد و یا با همکارانتان قرار داشته باشید که میان وعده‌های بیشتری رادر کنار یکبقیه ی صرف کنید، احتمال اضافه وزن شما بیشتر است. از طرف بقیه ی، بیشتر اوقات در محل کار وسوسه می‌شوید، غذاهای حاضری را از بیرون سفارش دهید چون نمی‌توانید غذاهای رژیم غذایی‌تان را در محل کار پیدا کنید، چند لحظه فکر کنید ببینید در هفته گذشته و در محل کارتان چند بار غذای حاضری مصرف کرده‌اید؟

4) باعجله: خیلی اوقات خواب می‌مانید و ترجیح می‌دهید با عجله صبحانه بخورید و یا ظهر برای اینکه از محل کار اولتان به محل کار دومتان برسید، باید خیلی فوری و به اصطلاح جنگی! غذا بخورید. در یک مطالعه از داوطلبان خواسته شد که یک بشقاب پر، ماکارونی به سرعت بخورند. این افراد در مدت 9 دقیقه 646 کالری وارد بدن خود کردند. افرادی که قرار بود این مقدار ماکارونی سر فرصت و به آرامی میل کنند، در مدت 26 دقیقه 579 کالری مصرف کردند بنابراین آنها 20 دقیقه طولانی‌تر به غذا خوردن خود ادامه دادند ولی 67 کالری کمتر وارد بدنشان شد. فرمان سیری در مغز بعد از مدت مشخصی از شروع غذا خوردن صادر می‌شود بنابراین اگر در این مدت سریع غذا بخورید، کالری خیلیی را پیش از سیر شدن وارد بدنتان کرده‌اید.

5) در مقابل تلویزیون و مانیتور: زمانی تلویزیون نگاه می‌کنید و یا به صفحه مانیتور کامپیوترتان چشم دوخته‌اید، حواس‌تان پی آن است و به هیچ‌وجه توجه نمی‌کنید که چه می‌خورید و چقدر می‌خورید. به ویژه اینکه در مقابل تلویزیون خیلی‌ها به خوردن تنقلات و غذاهای پرکالری و چاق کننده عادت دارند و یکی از علت اصلی ایجاد اضافه وزن به ویژه برای کودکان و نوجوانان است. شما باید در مکانی غذا بخورید که حواس‌تان از غذا خوردن پرت نشود. زمانی هنگام غذا خوردن کار بقیه یی می‌کنید، به هر حال به آن کار می‌اندیشید و به غذایی که می‌خورید توجه ندارید.

6) در رستوران: می‌گویند غذا خوردن در رستوران کیف پول شما را لاغر و دور کمرتان را چاق می‌کند. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد، رابطه مستقیمی میان غذا خوردن مکرر در رستوران با مقدار اضافه وزن مفرط، چربی‌های انباشته در بدن و افزودن شاخص توده بدنی وجود دارد. خانم‌هایی که در هفته بین 6 تا 13 مرتبه در رستوران غذا می‌خورند، هر روز به‌طور متوسط 290 کالری اضافی مصرف می‌کنند.
7) کم جویدن: چند بار هر لقمه غذایی خود را می‌جوید؟ این بار که یک لقمه غذایی را در دهانتان می‌گذارید، امتحان کنید و بشمارید برای خیلی از ما این تعداد حتی به 5 تا 6 مرتبه هم نمی‌رسد در حالی که باید حداقل 20 تا 25 مرتبه هر لقمه را بجوید. زمانی غذا را کم می‌جوید، تکه‌های بزرگ‌تری از مواد غذایی وارد معده شما می‌شوند و هضم آن دشوارتر خواهد بود. در حالی که اگر این غذا را بیشتر بجوید به تکه‌های کوچک‌تری تبدیل شده و سطح تماس آنها با آنزیم‌های معده و روده افزودن می‌یابد و هضم آن آسان‌تر خواهد بود.

در حال رانندگی: زمانی رانندگی می‌کنید، حواس‌تان پی تصادف نکردن با اتومبیل‌های بقیه ی است و باز هم به غذایی که می‌خورید توجه ندارید. از طرف بقیه ی، غذاهایی که پشت فرمان میل می‌کنید، غذاهای حاضری مانند انواع ساندویچ و همبرگر است که کالری خیلیی دارند و چاق‌کننده‌اند.
بهترین هنگام و مکان برای غذا خوردن، چه جاییست؟

جایی است که حواس شما به طور کامل متوجه غذا خوردنتان باشد و حواس‌تان به چیزی جز غذا خوردن نباشد. بهترین و ساده‌ترین مکان و هنگام چیدن یک مسافرته روی میز غذاخوری یا روی زمین است که به آرامی آنجا بنشینید و سر فرصت غذا بخورید.

اندروید lg مولفیکس