امروز دوشنبه 28 آبان 1397

ساختمان پزشکان

زمان انتشار: بدون تاریخ  

بـا ورزش از سکته و فشارخون دورشوید

ورزش + فشار خون

معمولا خیلی زیادی از افراد از ورزش دوری میکنند و آنرا جزو عوامل اصلی نمیدانند در صورتیکه ورزش خیلی زیادی از بیماریهارا از انسان دور میکند و درواقع  مقدمه ای بر پیشگیری  بیماریها است و اگر دقت کنیم  میبینیم که ورزش بهتر ترین و رایگان ترین وسیله برای جلوگیری از بیماریهاست بعد از همین امروز به خود قول بدهید که ورزش را شروع کنید تا از خیلی زیادی از بیماریها دورباشید

دوری از ورزش به همان اندازه که زیان‌بار است، گرایش به آن می‌تواند خیلی زیاد سودمند فایده باشد و علاوه بر پیشگیری از بروز سکته‌های قلبی و مغزی، خطر ابتلا به خیلی زیادی بیماری‌های بقیه ی را هم کم کردن می‌دهد. بر این اساس با انجام ورزش دائمی در کنار داشتن یک برنامه زندگی منظم با برنامه غذایی حساب شده می‌توان همیشه سالم زندگی کرد. به گفته مهر، امروزه ثابت شده تنها کشورهایی می‌توانند به مدال‌های متعدد المپیکی، جهانی، قاره‌ای و بین‌المللی دست یابند که ورزشکاران، مرشرح و مدیران ورزشی آنها از علوم‌پزشکی – ورزشی به بهترین نحو ممکن استفاده کنند. به‌خصوص اینکه علم پزشکی ثابت کرده که ورزش به عنوان علمی‌ترین، ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش برای پیشگیری و درمان انواع بیمار‌های جهان صنعتی امروز سودمند است.

بر همین اساس آموزش‌های مدرن علمی برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها، صدمه‌های ورزشی، دوپینگ و مکمل‌های مجاز و غیرمجاز، توانبخشی، تغذیه و روانشناسی ورزش خیلی زیاد ضروری هستند.

دکتر لطفعلی پورکاظمی در کتابی تحت عنوان «ورزش درمان بیماری‌ها» اطلاعات کامل و نوینی را در مورد نقش پزشکی ورزش در پیشگیری و درمان بیماری‌های رایج در جهان امروز، اختلالات ارتوپدی، سکته‌های قلبی و مغزی، بیماری‌های عفونی، سرطان، بیماری‌های مغز و اعصاب، ضررهای مواد مخدر، رژیم‌های غذایی ورزشکاران و ساختار کمیته‌های پزشکی ارائه کرده است

 

دوری از ورزش چه عوارضی دارد؟

در بخشی از این کتاب پافشاری شده ورزش به همان اندازه که برای فرد ورزشکار سودمند است، دوری از آن هم عوارضی دارد. ازدیاد بروز سکته‌های قلبی و مغزی، انسداد عروق کرونر قلبی و نیاز بیشتر به جراحی قلب، گخوشحالی قلب، فشارخون بالا، اضافه وزن، بیماری‌های تنفسی، کم کردن سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری‌های عفونی، بیماری‌های کبدی، آرتروز و بیماری‌های ستون مهره‌ها از انواع بیماری هاست که دوری از ورزش مقدار ابتلا به آنها را بیشتر می‌کند.

همچنین کم تحرکی و ورزش نکردن در خیلی زیادی موردهای موجب بروز دیسک کمر و گردن، سنگ کلیه، کم کردن واکنش‌های مغزی، احساس رخوت و خسبرچسبی پایدار و روحیه ضعیف در فعالیت‌های روزانه می‌شود و از همه بدتر اینکه تمایل افراد به استفاده از مواد مخدر و الکل و مصرف بیشتر داروهای روانگردان را هم بیشتر می‌کند. کم کردن ذخایر کلسیم و فمسافرت بدن، اختلالات پوستی و کم کردن غلظت خون هم از بقیه ی عوارض ورزش نکردن است.

 

با ورزش از سکته دورتر شوید

ازدیاد چربی خون و به ویژه کلسترول، اضافه وزن و کم تحرکی، اساضطراب، ژنتیک(استعداد ارثی)، سیگار، مواد مخدر و الکل از عواملی است که موجب بروز سکته قلبی می‌شود این در حالی است که بهترین روش برای پیشگیری از بروز سکته‌های قلبی و مغزی ورزش است. علم پزشکی مدرن در پژوهشات جدید ثابت کرده است که با انجام فعالیت‌های ورزشی منظم و مداوم همراه با رژیم غذایی شایسته می‌توان از بسته شدن رگ‌های قلبی و مغزی جلوگیری کرد و از بروز سکته‌های حاد قلبی و مغزی که نتیجه‌اش مرگ آنی یا فلج شدن بدن است، پیشگیری کرد.

بر این اساس اگر روزانه به مدت نیم ساعت پیاده روی یا آرام دویدن و نرمش‌های سبک روزانه در برنامه زندگی روزانه افراد قرار بگیرد و همهنگام از مصرف بی‌رویه برخی غذاها پرهیز کنند، به هیچ وجه به سکته قلبی دچار نمی‌شوند.فشارخون که دشمن آرام و کشنده بی‌صدا نام گرفته است، یکی از بیماری‌های رایج در ایران است که عوارض خیلیی همچون عوارض قلبی و عروقی، عصبی و مغزی، جسمی و کلیوی را موجب می‌شود. برای پیشگیری از بیماری فشارخون باید از اضافه وزن جلوگیری کرد. البته علاوه بر کنترل اضافه وزن، محدود کردن نمک و غذاهای چرب و گوشتی همواره ضرورت دارد. با همه اینها افرادی که از سنین نوجوانی و جوانی به ورزش‌های منظم ادامه دهند به هیچ وجه بیماری فشارخون نمی‌گیرند.

 

غذاهای مجاز و غیر مجاز

همچنین پافشاری شده است که انواع میوه‌ها و سبزی‌ها، ماهی، مرغ، حبوبات، غلات، روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون، ذرت، بادام زمینی، اغذیه آب پز و پختنی، لبنیات کم چرب یا بدون چربی برای حفظ سلامت قلب و مغز سودمند است و باید به اندازه کافی در سبد غذایی روزانه قرار بگیرند. به همان مقدار استفاده بیش تر از اندازه نمک، گوشت قرمز، اغذیه سرخ شده و پرچرب، پیتزا، همبرگر، سوسیس، کالباس، لبنیات چرب و روغن‌های حیوانی باید کم کردن داده شود چون بیماری‌های قلبی و فشارخون و چربی بالا در نتیجه استفاده مداوم این دسته از غذاها ایجاد می‌شود که همگی برای قلب و مغز غیرمجاز هستند.

 

بخندید تا سکته نکنید

اساضطراب‌های روزانه نیز می‌توانند از طریق ازدیاد فشارخون عاملی برای سکته باشند در نتیجه در طول شبانه روز به‌رغم مسالهات فردی و اجتماعی، بایستی شاداب و خندان بود تا تنش‌های زندگی موجب مرگ آنی یا سکته نشود.

 

سیگار، الکل و مواد مخدر به هیچ وجه

مصرف سیگار و الکل و مواد مخدر هم می‌توانند موجب بسته شدن رگ‌های قلبی و مغزی شوند و هم اختلالات کبدی، کلیوی، گوارشی، ریوی و مغزی ایجاد کنند و توسط سکته عاملی برای فلج شدن اعضای بدن می‌شوند. برای دچار نشدن به سکته قلبی باید این موردهای را به‌طور کامل در نظر گرفت یعنی از غذاهایی استفاده شود که پرچرب نباشند و هر 6 ماه با آزمایش، چربی خون را کنترل کرد. بنابراین به هیچ وجه سیگار نکشیم و ورزش را فراموش نکنیم. افرادی که ورزش مداوم و یکنواخت می‌کنند به هیچ وجه سکته نمی‌کنند.

دخانیات یکی از علت اصلی سکته‌های قلبی و مغزی است برای اینکه ذرات نیکوتین سیگار به چربی‌های خون از نوع کلسترول و تری‌گلیسیرید متصل می‌شوند و در داخل رگ‌های کرونر قلب رسوب می‌کنند و آنها را می‌بندند. در نتیجه عریانه بسته شده موجب سکته قلبی می‌شود و فرد را از پای در می‌آورد. برای چهکه نیکوتین بر خاصیت چسبندگی و عریانه سازی پلاکت‌های خونی می‌افزاید.

 

افراد قندی و فشارخونی توجه کنند

افرادی که بیماری قند دارند باید بیشتر از سایر افراد دقت کنند و از طریق ورزش، رژیم غذایی و احتمالاً مصرف دارو، اجازه ندهند بیماری قندشان شدید شدن شود. مرض قند یا همان دیابت را می‌توان طوری کنترل کرد که نتواند حتی یک روز از عمر انسان بکاهد. فشارخون بالا می‌تواند در طولانی‌مدت و چنانچه رعایت نشود و فرد تحت درمان نباشد موجب گخوشحالی قلب و سکته قلبی شود، از این رو، افرادی که فشارخون بالا دارند باید در مصرف نمک خیلی زیاد احتیاط کنند و معاینات کلینیکی را به‌طور مرتب انجام دهند و از ازدیاد چربی خون غافل نمانند برای چهکه این دو در ارتباط تنگاتنگ با هم هستند.

علاوه‌بر این فشارهای روحی روزانه و اساضطراب‌های مکرر می‌تواند یکی از علت‌های بقیه ی سکته قلبی باشد برای اینکه موقعی که فرد همیشه در معرض مسالهات روحی و تنش‌های عصبی و کاری باشد، از طریق ترشح برخی هورمون‌ها در بدن، فشارخون او بی‌ثبات می‌شود و اسپاسم عروقی رخ می‌دهد و موجب می‌شود تا فرد خیلی زیاد مستعد به سکته قلبی شود و اگر فردی که فشارخون دارد یا سیگاری است، اساضطراب خیلی نیز داشته باشد خیلی زیاد بیشتر در معرض اختلالات قلبی و در نهایت سکته قلبی است.

 

یک نتیجه، یک عمر زندگی

داشتن یک برنامه زندگی به‌ طور منظم و حساب شده برای سلامتی افراد خیلی زیاد مهم است. فردی که از نظر غذایی مواد لازم و ضروری را رعایت می‌کند و پرخوری و خیلیه روی نمی‌کند، به ورزش و تمرینات بدنی می‌پردازد، از هوای سرشار از اکسیژن پارک‌ها یا مناطق جنگلی بهره می‌‌برد و زندگی را سخت نمی‌گیرد به هیچ وجه علتی ندارد که سکته قلبی کند و به فلج مغزی و مسالهات طبی دچار شود. پس منظم و شاد باشیم و ورزش کنیم تا همواره سالم و موفق زندگی کنیم.

 

اندروید lg مولفیکس